12 Mayıs 2010 Çarşamba

Heat Engines dersi ve Mühendislik Laboratuvarları

Bölümde uzmanlaşma konusu olarak ısı seçmiş arkadaşların alması gereken derslerden biri Heat Engines dersi. Dersin konusu, içten yanmalı motorların çalışma prensibi. Dizel ve benzinli motorları işleyen ders, motorların kimyasal enerjiyi nasıl mekanik enerjiye çevirdiğini detayları ile açıklıyor.

Bu dersi almamış biri olarak, dersin teoriye çok sadık kaldığını, hatta teoriden kopamadığını düşünüyordum. Sanki ders, kitaplardaki tablolardan ve derste anlatılan yazılardan ibaret idi. Ancak bugün yanıldığımı anladım.


Bugün toplanan Heat Engines dersi öğrencileri, dersi veren Hasan Bedir ile, tek silindirli 10 kW gücündeki bir motorun üzerinde gözlem ve deney yapıyordu. Test düzeneği, motorun ne kadar yakıt ve hava kullandığını, egzozun sıcaklığını, motorun devirini, ürettiği torku ve silindir içindeki basıncı gösterebiliyor. Bir arkada odadaki test düzeneği ise gerçek otomobil motorların çalışabilmesi için en baştan düzenlenmiş, motorun ürettiği enerjiyi elektrik enerjisine çevirecek ve motora yük sağlayacak jeneratör, yakıt besleme sistemi, hava beslemem sistemi, acil durum sistemleri ve deney araçları ile donatılmış.

Dört yıl önce, ben bölüme girdiğimde, bölümün laboratuarları dağınıktı ve çok daha düşük olanaklara sahipti. Ancak bulunan destekler, üniversitenin ayırdığı ödenekler ve hocaların çabaları sayesinde, birinci sınıf öğrencilerinin bile rahatça gelip tornada test örnekleri yapabileceği bir yere dönüştü. Her ne kadar benim okulda çok az zamanım kaldığı için bunlardan çok faydalanamayacak olsam da, yeni gelen arkadaşlar için seviniyorum. Umarım değerini bilebilirler.

3 yorum:

Mert Beşken dedi ki...

derste sadece içten yanmalı motorları değil, dıştan yanmalı motorları da işliyoruz jet motorları gibi. düzelteyim, biloguna bi hayrım dokunsun dedim.

Mete Mutlu dedi ki...

aha, bunlari da bir tek sen okuyorsun zaten :)

bekir kağan dedi ki...

ben de meraklısıyım (: